Wednesday, 13 March 2013

Antara perkara yang menyumbangkan kemalasan diri








Kain  yang dah diangkat dari jemuran, lepas tu menimbun untuk tempoh masa yang berhari-hari...beginilah hasilnya...bila setiap hari tak nyempat-nyempat nak melipat...ditambah pula takda 'bibik' yang nak tolong....bila dah duduk memulakan operasi melipat mulalah kebas-kebas kaki & untuk menghilangkan rasa boring &  kekebasan yang melanda, aku pun mulalah  melipat sambil  'beroppa gagnam style'..ha3....


adoyai! tu lah ungkapan yang mampu keluar tatkala bila mata tertumpu kat timbunan kain tersebut...Malas tul Mak Lamah nak 'menyetelkannya'...tang cuti nilah masa nya..tapi lipatan yang dilakukan dengan rasa terpaksa...sekadar 'ala kadir' jelah rupa bentuk kain yang dah dilipat tu...janji  lipat...(memang tahap gaban pemalasnya!) yelah mana taknya seharian dah penat dengan tugas mengemas, memasak, membasuh & 'me' yang lain...maklumlah sehari cuti...semua kerja-kerja itu haruslah dilakukan...nah, bile tiba tang 'melipat' je...memang terserlah 'kehampasan & kemalasan' nya itu!! hu3


Tapi dalam malas-malas nya aku...tetiba teringat tentang kenangan masa bujang , aku mempunyai seorang kawan 'sehostel' yang juga kawan semasa rumah sewa...yang mana dia ni sangatlah rajin melipat kain. Habis semua kain-baju kengkawan lain termasuklah aku si pemalas ni dilipatkan nya ha3 ( bila ada masa lapang)..nama dia Roslina@ina...bab melipat bagi jelah kat die, tetau...dah siap & yang paling best...lipatan dia memang 'angkat ibu jarilah'...kemas & tersusun je...sangat puas ati...oleh kerana kelas aku ngan dia tak sama, dia akan lipat kain aku semasa aku pergi kelas...tau-tau balik je kelas..tadaaaa.....dah siap tersusun kat rak baju..peh..rajin nye kawan aku sorang ni...aku pe lagi.. tersengeh ' cam kerang busuk' ler....hanya ungkapan terima kasih je la yang aku balas...nak belanja makan pun tak mampu, maklumlah masa tu study lagi...ekonomi pun terumbang ambing..;P...sampai sekarang aku masih tak lupa, tapi yang tak bole bla nya aku masih juga jadi si pemalas bila bab-bab melipat kain...jauh sekali kalau nak lipat macam kawan aku buat tu..ha3 takda makna nya...

Semetelah aku cerita pasal ni, aku nak ambil kesempatan untuk mengucapkan terima kasih kepada kawan aku yang bernama Roslina Binti Hasan tu....sebab sudi jadi kawan aku & melipat kain-baju aku walaupun tanpa disuruh...hi3...

No comments:

Post a Comment