Monday, 4 March 2013

Tak sampai ati 'Mak Lamah' di buatnye....







Apa benda lah tu, kan..ha3....selalu nya mak jemah @ mak temah....la ni Mak Lamah la 'pulop'...sesuai sangat lah dengan nama empunya diri ni...tak sampai hati pasai apa tah, Mak Lamah ni??...

Bukan apa nya pun, cuma kadang-kadang aku merasakan aku ni selalu berada didalam situasi ibarat ' ditelan mati mak, diluah mati bapak' ceh....belum-belum dah keluar pepatah melayu ....Dek kerana sifat 'ketidaksampaian' hati & selalu mengalah yang aku miliki inilah aku seringkali 'mengenepikan' perasaan sendiri berbanding orang lain & dulukan @ jaga perasaan orang lain.....walau aku ada kembar seiras  sekalipun (tu kalau ada lah, tapi tak ada..nak wat camna kan..) dia pun tak akan faham dengan situasi aku selagi dia sendiri tak 'memakai kasut yang tersarung kat kaki aku ni'....~haaa sampai begitu sekali...hanya aku & aku sorang jelah yang faham rasanya menjadi aku ni..ha3...'bervelit' pulop cite nye Mak Lamah oit... pendek kata...bukan senang nak puaskan hati semua orang, sedangkan aku rasa dah sehabis baik aku buat...tak kiralah dari segi tenaga, wang ringgit mahupun masa yang selama ini banyak aku korbankan...(aik, ni dah macam bunyik mengungkit je ...eh...eh ..jgn salah paham...bukan nak mengungkit...tapi 'mengukur' & membayangkan betapa besarnya jasabaik yang pernah aku taburkan...kuang3)...hurm.... itulah kan...nak tanak terpaksa jugak aku harungi sebagai hamba Allah dimukabumi ini...& selepas solat aku selalu minta pada Dia supaya aku ni dikurniakan hati yang lembut, ikhlas, redha & suci murni dalam menerima sebarang ketentuan dariNya...sebab aku yakin ada perkara yang lebih baik @ hikmah yang tersembunyi sebalik setiap ketentuan itu...~wah, dah siap bermotivasi untuk diri sendiri lagi Mak Lamah ni...hi3...nak bertambah bermotivasi lagi...aku teringat dengan petikan kata-kata datang daripada firasat aku jugak " kalau kita rasa macam tiada keadilan dalam hidup ni...cuba paling kebelakang , berapa banyak kah kesyukuran itu  kita pernah panjatkan??.....hurm..mulalah aku 'merenung bulan yang tak jatuh-jatuh kat riba ni'...eh, tapi sengsiang ni...bulan takdop...matahari adelah..LoL...Mak Lamah dah mengraban....kuang3....

Sejak 'menggedik-gedik' dengan blog ni...secara tak langsungnya aku jadikan 'teman' tempat meluahkan stress selain mengadu pada yang Maha Mendengar~ yang ni ranking pertama lah.....Memandangkan aku tak ada guna khidmat pakar kaunseling mahupun psikitari(eh, ni tuk orang gila je kan??) hu3... blog ni la kut tempat untuk aku menenangkan  perasaan & berkongsi apa saja yang aku rasa boleh dikongsi( untuk yang sudi)....

sesiapa yang sudi membaca nukilan hati ni mekasih yep....& lebih terima kasih juga kalau ada yang sudi menglike disini.... malah kalau ada  yang senasib & sudi berkongsi cerita tu pon bole..saya flexible orangnya....tinggal kan aje komen / kritikan membina disini...sekian..jumpo lagi..;)





6 comments:

  1. hek eleh.. masing2 dh besar dah boleh fikir baik ngan buruk tau....

    kadang2 suasana tu membuat seseorang tak dapat berfikiran secara rasional sooo pengalaman membuat seseorang tu menjadi matang.....

    ReplyDelete
  2. yelah....cam yg dah tertulis cite diatas....kalau tak 'pakai kasut' orang tu...memang tak akan paham selagi diri sendiri yang menghadapinya..

    stress memasing adalah pada bermacam2 keadaan situasi....orang berfikiran rasioanal juga akan meluahkan stress dengan cara apa sekalipun kecuali yang boleh memudaratkan diri & tak menyimpang drp pedoman hidup...

    yang part pengalaman mematangkan seseorang tu,,,setuju...mekasih bull kerana sudi baca & komen ;)

    ReplyDelete
  3. aaaah pedulikkan.. org yg same gak

    ReplyDelete
  4. Dan suasana yg tenang akan mjadi kacau bilau dengan kehadiran makhluk Allah yg sorang tu...

    ReplyDelete
  5. kan...bile la die nak muhasabah diri gak nye ek...kuang3

    ReplyDelete