Thursday, 18 July 2013

seronotnye Ramadhan....^_^


Bile terkenangkan betapa seronoknye tatkala masa berpuasa ramadhan diisi dengan perkara yang bermanfaat seperti cerita  pasal  ramadhan  tahun 2012 ni (kalu tak silap). Time ni memang sangat-sangat seronoknya mak datuk..ape tak nya selain dapat menolong akak aku berniaga dapat lah juga duit poket untuk belanja hari raya..& mengisi masa aku yang telapang amat sangat pada masa tu , yelah masa tu aku tak bekerja , title surirumah tu dah abadi dalam diri ketika itu..hu3..

aku buat ape?? hi3.. nilah nak cite...aku tolong akak aku menggoreng, menguli tepung & sewaktu dengannya.. pendek kata buat kerepek & kuih untuk tempahan raya ( kuih2 ni semua adalah kuih warisan daripada emak kitaorg). Memang agak memenatkan tapi sangat berbaloi dengan pengalaman yang tak ternilai. Aku yang asalnya 'tangan kayu' , sekarang bolelah sikit-sikit setelah menimba ilmu yang berharga tu ;)..Nak tengok ke aku masa dulu-dulu tu ha3...mehlah aku sharekan gambarnya ye... :P


'melayar ' tepung peyek

menggoreng peyek

mengupas kulit keladi utk dibuat kerepek


menggulung kulit popia

tolong tunggu kulit popia yang siap di potong2/utk di goreng

dia pun nak buat jugak-curik tepung untuk buat doh sendiri

tolong kacau

uli tepung



jejari manis aka traffic lite

jejari Pedas

peyek kcg tanah

tumpi kcg hijau

tumpi kcg dal


2 comments:

  1. wahh peyek. mak saya selalunya akan buat seminggu sebelum raya. sekarang siapkan jahit baju raya kitorang dulu

    ReplyDelete
  2. sedap tu...wat mkn ngn nasik..;)

    ReplyDelete