Wednesday, 16 October 2013

Citra Aidil Adha

Dah bersawang & berlumut blog ni tak berupdate...cerita punya lah banyak tapi masa & keadaan yang tak mengizinkan untuk mengupdate..malas pun same...maka berperapan lah cerita-cerita sehingga takde satu pun yang nak dicoretkan...

Bile datang rajin sekali ngan idea serentak...ditambah pulak kesempatan yang ada ni barulah mula gian nak berblog...hurm...cite ape???...buat tika & suasana begini..rasa-rasa nya pasal hari raya lah paling fresh lagi kan? so, aku pon nk kongsikan lah jgak..takde yang istemewanya cuma juadah hari raya yang ber'air tangankan' empunya diri...biasalah tak balik tanah tumpah sendiri, sebagai menantu yang hado..kena lah jadi cheff terhormat ...sediakan juadah raya untuk family....hi3

Dek kerana homesick &  rasa rindukan  rendang dari air tangan emak yang tak kesampaian tu, maka aku mengadaptasikan resepi beliau  pada hari raya kali ini...memang tak sama, jauh lagi rasanya daripada yang 'otai' punye...tapi aku dah cube inilah hasilnya ;-

Rendang Ayam resepi emak
Selain tu, dapatlah juga membelasah ape saja resepi yang ada dalam kepala ni ( dah kate cheff terhormat tadi)...iaitu ...tadaaaa:

daging rusa masak itam manis


dan ini....kuah kacang pun ciplak resepi emak
Kuah kacang 



Kuah lodeh mak mertua




Lauk-lauk tu haruslah jugak dimakan dengan ketupat..haaa ketupat ni daripada biras aku, dia lah yang buat ...mula bab anyam & rebus nye sekali...

Ketupat


So, lengkaplah juadah raya.....pe lagi.. yuk makan...selamat hari raya ^_^

No comments:

Post a Comment