Thursday, 7 November 2013

cegah lebih baik daripada merawat


lately ni terasa badan hakak macam kurang aje sihat...lebih-lebih lagi tang abdomen ( perut)...selalu aje rasa tak selesa. Nak kata tak 'memeru't, membuang jugaklah tiap-tiap pagi ..hu3 ~ dey, apedaa tu pon nak cerita ke?? hi3...bukan ape, sekadar nak berkongsi..dah kata blog ini hakak yang punye...& tempat meluahkan rasa yang dirase ...:p...Ntah , tak tau nak kata...mungkin ini juga signal untuk memberitahu yang usia hakak dah semakin nak ke tua..ha3 ngaku pun...yelah umo dah 'sweet' 30+ kan..eh, baru 32 je kut...mude lagi maaa....;) @ pun maybe jgak sebagai satu simptom penyakit nak menerjah badan hakak ni...waaa macam takut je..macam takut je...Lol..penyakit apakah itu??. Bila dah jadik cam ni mula pikiran negatif pon datang...tambah-tambah pulak hakak ni suka membaca pasal penyakit itu ini...punca & kesan-kesan nya...peh...'palis' orang lenga kata..jangan la apa yang bersarang dalam kepala hakak ni menjadi kenyataan..."pergilah jejauh wahai penyakit yang mudarat...jangan hinggap dekat saya"; hu3...Apa yang hakak pikirkan, sampai begitu sekali?? hi3 hakak pun takut nak sebut.....woooo..berdoa jelah banyak-banyak semoga sentiasa dilindungi Allah SWT.

Bila dipikirkan kembali, baik buruk sesuatu yang berlaku kat kita tu, pastinya datangnya daripada empunya diri juga...Kalau nak diflashback balik lah kan...ni semua punca daripada tabiat hakak sendiri...kalau ada masalah perut ni...perkara yang paling sinonim puncanya adalah makanan. Begitulah hakak yang ' si pemakan' ini..hobi adalah makan...boring makan, tensen makan. stress je makan, sedih je makan..pendek kata..everthing  is makan, makan & makan dengan tanpa rasa bersalah..sampai semua makanan yang sedap-sedap pun nak post kat online ( tu bagi yang terperasan la ~ kat FB la selalunya)... punyalah taksub & indah nye dunia ye...hik3...bila dah hobi hakak asik nak makan je...maka pada ketika ini ( mungkin hidayah @ petunjuk~cewah) Allah tu nak uji hambaNya...mulalah rasa tak sedap badan lah...tak selesa perut lah...& lebih mengharukan...bertambah-tambahla kilo hakak~haaa..jangan ingat berat hakak tak naik tau, makin menggila naik.....baru padan muko den...

Solution nye?? Bile dah dapat hidayah aka petunjuk tu, haruslah ambil tindakan kan...sapa tak sayang badan?  nak pakai lame tuuu...Amik ubat kurus??...Makan supplement yang boleh singgkir toksin tu sume??..hurm dah serik hokey...malas pulak nak percaya dah...penat 'U"... biarlah dengan ubat-ubat tu sume, tolak tepi..eceh... Perkara yang akak nak buat sekarang adelah puasa kut...memandangkan puasa ganti dah settle, jadi hakak mengambil keputusan buatlah puasa sunat secara perlahan-lahan...buat isnin & khamis ke dulu...lepas tu kalau dah amalkan selalu..mesti dah biasa, bukan? hi3....tu je la kut kaedah yang hakak rasa lebih selamat, jimat & lagi bermanfaat gitu.... Selain dapat merehatkan usus yang dah penat bekerja tak kira waktu tu....secara automatiknya boleh sihat, boleh kurangkan kilo yang bertingket-tingket tu kan...lagipun hakak susah sket nak berpeluang g bersenam @ exercise...xde mase 'U"...celah mane nye?.....

Nak berpuasa (selain puase bulan ramadhan) pun perlulah ade niatnya & semangat yang jitu, gitu...sebab hakak rasa puasa di bulan-bulan selain bulan ramadhan adalah banyak dugaannya...Dugaan dengan keadaan sekeliling, iklan-iklan makanan yang sedap-sedap...kondinasi badan yang kadang-kadang tak mengizinkan (harap-harap untuk mula-mula buat jelah) tapi bila dah biasa...ape ade kesah ....hi3...malah makin aktif & bertenanga macam orang yang makan 4 pinggan, muahahaha~harap-harap gitulah...Kalau nak dikira hakak ni memang tergolong jugak dalam golongan yang tak kuat iman..ha3...bertahan sampai pucat lesi pun pernah...tapi tu sume dugaan ..ketepikan hasutan syaitonirajim....tahan nafsu...jaga hati dan kelakuan...caiyok2....InsyaAllah/...doakan hakak ye...;P Selamat berpuasa kepada yang giat melunaskan hutang puasa ganti & juga puasa-puasa  sunat lain.... owwwh ye...10 muharam nanti jatuh hari khamis 14hb kan..elok sangat lah tu..jom kita puasa nak?.....hi3...daaa...semoga segala urusan dipermudahkan & amalan kita dipertingkatkan...;) ^_^  adios..


2 comments:

  1. Angin kot perot tu...mesti kadang2 rase memulas-mulas tapi tak nak buang air pon kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. takdela smpi tak bole membuang..hu3...cume rs gas dalam usus tu mengelegak je....;P
      alhamdullillah dgn berpuasa...lega sket..dptlah rehat usus tu...:)

      Delete