Monday, 20 January 2014

Lagi-lagi pasal ayam?

Masuk hari ini dah 3 hari berturut-turut hakak korangz ni asik cite pasal ayam...ayam & ayam kenn? Sabtu ritu meroyan cite pasal menu makanan yakni "Ayam Masak Ros" yang dicanang sedap tu , kui3...Kemudian Ahad semalam tak abis kisah si Maling pencurik ayam...Nah, Hari ni pulak pasal ayam jugok....tapi lain sket ' lorong' nye....

Pebendenya tu??...
Haaa pernahke u olls terfikir mengapa & apa rahsia disebalik kokokan si ayam jantan tu...Jawapan yang biasa kita dengar mesti camni: " sebab hari dah siang" hi3..betul lah tu memang tak disangkal lagi.. ayam jantan memang telah dianugerahkan 'alarm' tersendiri secara automatik...bila fajar menyinsing je mesti berkokok kan?. Mcam jam loceng ni ;



Dan yang paling menarik ada sebab-musababnya anugerah Allah tu bagi kat dia. Meh, baca ni :

Ada hadis yang berkaitan kokokan ayam ;-


1.Makhruhnya memaki-maki ayam. Rasulullah S.A.W bersabda:
Janganlah
kamu semua memaki-maki ayam. Sebab sesungguhnya ayam yang jantan itu
membangunkan kamu untuk solat”


2.Ketika ayam berkokok – salah satu waktu yang mustajab berdoa.
Rasulullah S.A.W bersabda:
Apabila
kamu mendengar ayam berkokok, maka mohonlah anugerahNya, kerana ayam
itu melihat malaikat”


3.salah satu suara yang disukai Allah untuk mendengarnya adalah kokokan ayam jantan.


P/S:

kalau terdengar  kokokkan ayam cepat-cepat pohon doa agar mailaikat sampaikan kepada Allah..
Ya, Allah Ampuni dosaku dan juga mak ayah ku yang telah besarkan aku,
berikan aku cahaya keimanan,
Murahkan rezeki ku, dan juga mak ayah ku,
berikan aku kesihatan yang baik, dan juga mak ayah ku,
jauhi aku dari azap api neraka,
(solat subuh mmg ramai malaikat turun selepas solat berdoalah)
jgn lupa baca surah Al-Ikhlas 3x :))) kutip wat bekal



Jadi berterima kasihla denga si Ayam jantan...;)





2 comments:

  1. haha..lps ni jnji x nk maki ayam jantan dh..ayam jantan,ailebiuuu..hewwww <3

    ReplyDelete