Friday 22 February 2013

Tak rugi ikut sunnah nabi kita part 2

Hai semua...

aku nak sambung lagi part 2 pasal sunnah nabi yang mana dulu aku sendiri tak pernah tau pun..bila dah tau barulah aku amalkan sekarang sebab ada manfaatnya. Sunnah tersebut adalah:  

Menyikat@ menyisir rambut dalam keadaan duduk




Aku pasti ramai juga antara korang belum tau pasal ni kan, tapi yang dah tau tu alhamdullilah..meh kita share sesama;) kenapa duduk, berdiri salah ke?? eh, aku tak cakap salah lah tapi duduk tu lebih afdal kerana menyikat rambut sambil duduk akan mengguatkan otot jantung dan elak daripada melakukannya secara berdiri sebab ia akan melemahkan jantung.Ini bukan auta..ini adalah saranan daripada Rasullullah sendiri. walalhualam....tapi kalau untuk kebaikan apa salah nya kan?


Selain daripada menyikat sambil duduk, terdapat adab-adab lain untuk menyikat rambut dan sebab musabab nya seperti ini: 


"Rasulullah s.a.w melarang menyikat rambut di dalam kamar mandi kerana perbuatan itu melemahkan akar rambut. Seseorang yang bersikat ketika berdiri akan terjebak dalam masalah hutang. Adalah makruh menggunakan sikat yang diperbuat daripada perak atau bersadurkan perak."

Hebatkan sunnah nabi kita, semua yang nabi lakukan ada sebab-sebab tertentu & mendatangkan kebaikan kepada kita semua. Pada yang sebelum ni sikat rambut sambil berdiri cuba tukar posisi korang plak selepas ni..selain amalkan sunnah ni kita akan dapat pahala & secara tak langsung hidup kita juga akan sejahtera..in shaa Allah...


ok, sape yang suka ngan sunnah ni, sila like yer, selamat beramal....dan jangan lupa ikuti sunnah-sunnah lain yang akan dikongsi lagi ..In Shaa Allah







1 comment:

  1. Setiap hadis dan sunnah nabi yang diperkatakan..wajib disertakan dengan dalil dan nas yang sahih...penat dok carik...takde pun jumpa pangkalnya..mana dapat info nih??
    Saya berminat dengan info bergini tetapi nak yang sahih dan bersandar dengan nas yang betul.

    ReplyDelete