Friday 22 February 2013

Tak rugi ikut sunnah nabi kita part 4

Jumpa lagi ....... sunnah nabi kita part 4 yang nak aku sharekan ni ku pun tak sure ni adalah antara sunnah nya atau pun tidak, tapi lebih kepada adab sopan lah senang cerita..pun sama juga dengan sunnah-sunnah sebelum ni, tak rugi kalau kita nak amalkan..tanak buat pon tak berdosa. 

Sebagai intronya , bila kita nak masuk ke tandas perlulah ada adab-sopannya, bermula yag paling perlu buat ialah doa:




Baca doa sebelum masuk tandas.

Jangan pulak dah masuk baru nak pegi baca doa. Kan dalam doa tu ada nama Allah. So, tak elok lah kalau sebut nama Allah dalam tandas.

Maksudnya : Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada jin-jin jantan dan betina. Aku berlindung kepadaMu daripada kekotoran najis yang keji dan yang mengkejikan, iaitu syaitan yang terkutuk.

*ruminya - Allah Humma Inni “Auuzubika Minal Khubsi Wal Khobais

Aku kadang-kadang tertinggal jugak nak berdoa sebelum masuk tandas, 
yelah tak 'nyempat-nyempa't & aku buat mana yang dan je..yakni baca 
bismillah hu3...bila dah masuk tu jangan lupa bawa sekali towel @ 
kain untuk alas kepala & pakai selipar


Mana yang tak tau tu mesti tertanya-tanya kan, kenapa?... ha3...aku pun tak sure kenapa.....>aik, jangan mara aaa. Tapi aku memang akan buat camtu bila masuk tandas, asal ada apa yang boleh tuk dialas kepala & sempat dicapai aku 'rembat' je & pakai sekali selipar. Kenapa?? ...hi3 dari tadi dok tanya kenapa-kenapa kan....sebabnya:

Pakai alas kepala >> apa yang aku tau nak lindung kepala kita daripada terkena najis yang ' dikhuatiri' akan 'dimain-mainkan' oleh syaitan yang direjam kat dalam tandas tu...dah memang sedia maklum tandas memang tempat syaitan & segala kerabatnya 'bertendang'..najis kita pula 'bahan mainan' makhluk tersebut. jadi tidak hairanlah syaitan-syaitan tadi bila dah dibuat main 'bahan buangan kita' tu dia pegi plak letak atas kepala kita..iuwww! dorang ingat bahan gurauan le tu....

Pakai selipar >> sama jugak, sebab nak lindung kaki kita daripada terkena 
najis @ 'anasir-anasir' yang kotor kat dalam tandas tu..takdelah bila kita 
keluar dari tandas nantiterbawak sekali najis tersebut, yelah kita kan nak
bersolat selepas tu, haruslah suci daripada 'noda' , u...barulah ibadat kita 
diterima...In shaa Allah.


Begitulah serba sedikit yang aku tau, semoga menjadi pedoman hidup kita 
semua...suka ke pasal ni?..kalu suka like je kat sini...bye..jumpa lagi ;)




No comments:

Post a Comment