Friday, 6 December 2013

mengimbau kenangan banjir

Tatkala seantero malaysia heboh pasal isu banjir, hakak pun sibuk gak nak cite pasai banjir...hu3...Nak habaq mai yang hakak ni udah membesar dengan suasana banjir sejak zaman kanak-kanak lagi. Bahkan banjir tu dah jadi satu permainan kami zaman dulu...asal ujan lebat je umah kampung hakak tu mesti naik air...duk dekat ngan sungai la katakan...puas dah main air banjir dulu-dulu.. Seronok je....padahal macam-macam bahaya mengundang...Paras banjir yang paling teruk pernah hakak lalui pada zaman tu adalah paras dada orang dewasa..Bayangkanlah kalau kanak-kanak dah tentu tenggelam, kan...& perkara yang paling teruk yang pernah dialami, pintu rumah bersama-sama dinding batu habis roboh di serang air bah..Selain daripada tu barang-barang lain yang banyak rosak serta hewan ternakan kesayangan bapak hakak abis dengan sekelip mata je. Lebih menyedihkan lepas je kejadian banjir, pokok-pokok buah yang biasanya mewah dengan hasil yang ranum-ranum abis - ade yang mati & merajuk tanak berbuah lagi dek penangan air banjir...memang sadis...tapi mengalir air mata darah sekali pun, dah tak berguna...takdir Tuhan mengatasi segalanya~cewah...


Gambar hiasan semata- cengginilah gambaran banjir zaman kanak-kanak hakak dulu..sonok je ea..




Haaa tu cite banjir zaman kanak-kanak. Bila dah kawen , merantau ikut suami ke johor plak...merasa lagi banjir ...tapi kali ni takdelah seronok macam zaman kanak-kanak dulu...cuma yang uniknya, kebetulan negeri Johor pada 2006 mengalami tragedi banjir paling buruk...pada masa tulah hari bersejarah hakak & encip somi dimana petanda banjir ( hujan lebat) dah mencurah-curah masa hari persandingan kami, berarak pakai siper sarung je` no high hill ke kasut pengantin yang blink2 tu sbb tanah becak...kompang tetap kompang 'u'... sebaik bersanding dalam umah....


Tu diaa...ade tangan pokcik mane tah..tunjuk kat tanah becak.."hati2 pengantin", katenya.."kang tergelicir, malu kat org kampung"...mihahahah....

nilah kami yang dicop 'Pengantin Banjir', (sila abaikan  muka hakak yang putih cam tepong gomak tu hu3), masa ni memang nampak bahgia je..konon :P..padehal  kat luar tu ujan lebat, nauzubillah...



Selepas bencana 2006 tu berlalu, merasa lagi hakak banjir 2011. Masa ni banjir tak berapa teruk sangat,tapi tempiasnya tetap terasa. Untuk pengetahuan u olls rumah hakak sikit pun tak jejak air ...yang menjadi tempiasnye bila kawasan berhampiran dah dilanda air bah...secara otomatit nye...kami semua terputus hubungan dengan dunia luar, stok makanan tersekat...bekalan air & karen tergendala...Pendek kata merasa lah 'hidup' seperti orang zaman dulu...kekurangan serba-serbi... Walaupun begitu tempat kerja encip somi pun terjejas sama sbb terletak dikawasan risiko banjir...ada jugaklah kerugian yang ditanggung seperti hewan ternakannya & perkakasan di padang ragutnya itu...

Masa ni anak bujang hakak ikut meredah banjir, merasa lah naik faber ..sonok le tu...kecik lagi pe dia tau kan?

Inilah encip somi yang sedang menongkah arus.. mencari kambingnya yg ilang..yang ni hakak tak pasti tang mana sungai, tang mana yang daratnya.... 2-2 dah bercantum...dek kerana banjir







Tahun 2013 ni dijangka Johor mungkin juga akan mengalami banjir seperti negeri lain yang telah mendahului iaitu kelantan, terengganu &  Pahang...


Air Sungai Kg Tulang Gajah ( kawasan berhampiran hakak) sedang menunjukkan peningkatan paras airnya....seriau jgok ler...



Walaupun begitu, kami jadikan musibah yang dilalui ini, satu ujian dan kenalah banyak sabar, tawakal & doa...sbb Allah itu sentiasa bersama kita, tul tak??... ;)
Sama-samalah kita berdoa, semoga dilindungi daripada perkara-perkara yang buruk..Diharap juga mangsa banjir diberikan kekuatan & tabah mengharungi musibah Allah ni...




2 comments:

  1. bersmaa-sama kita mendoakan keselamatan saudara2 kita di Pantai Timur.. :) tak juga di Gaza, Palestin dikhabarkan banjir juga.. :)


    http://pemudattbc.blogspot.com/2013/12/live-bicara-daie-muda-islam-rahmat.html

    ReplyDelete