Thursday 23 January 2014

Kesedaran untuk memudahkan urusan...

Ini semalam punya citer..Hakak dijemput bersama klik-klik seangkatan untuk menghadiri Program bersama Bank Negara berkenaan e-pembayaran atau dalam bahasa omputihnya e-payment..


Haaa tudia tajuknye..nampak tak? nampak tak?.... "e-pembayaran , Penyelesaian Kewangan Anda"...hi3

Agak menarik juga walaupun hakikatnya sangap dan tersengguk-sengguk tapi sekurang-kurangnya adalah sedikit ilmu yang dapat ditimba untuk dikongsikan bersama readers hakak sekalian..ehceh... :P  Ramai yang dah tau kan ape itu e-payment & lebih-lebih lagi pembayaran melalui online ni. Tapi sajelah hakak nak kongsikan pada semua manatau ada yang masih termanggu-manggu pasal e-payment ni. Lagipun tujuan utama kami selaku perantara dengan komuniti luar bandar ni d jemput hadir untuk didedahkan dengan info sebegini bagi menyampaikannya kepada masyarakat luar bandar berdekatan. Maklumlah...tak semua oarang kampung tau, malah orang duk bandar pun ada yang tak tau...tak gitu?

Okeh , kita terus je kepada maksud sebenar e-payment yakni suatu sistem yang menyediakan pembayaran tak kiralah barang/perkhidmatan melalui internet aka online... Apa yang difahamkan Bank Negara telah  bersetuju dengan bank-bank lain memperkenalkan sistem e-payment terlatest iaitu 'Sistem Giro Antara Bank (IBG)' .. Hurm..selepas ni kalau orang sebut-sebut "IBG" tu taklah rasa canggung kan..ce baca kat sini:

http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=bm_press&pg=bm_press_all&ac=2778&lang=bm



Jadi , Untuk memudahkan urusan perbankan kita...sistem e-payment yang disyorkan ini bukan sahaja membantu kita memudahkan urusan perniagaan mahupun kewangan, malah ianya dijamin selamat dan lebih efisyen. Selain daripada itu, Sistem ini dikatakan lebih cekap dan terurus kerana tiada had waktu untuk berurusniaga, pendek kata 24 jam beroperasi termasuk cuti umum. Ada Juga beberapa bank yang menyediakan khidmat mobile banking yang hanya mengunakan SMS (tanpa talian internet) contohnya "Bank Islam (TAP)" iaitu dengan hanya menggunakan telefon bimbit . Tambahan pula, Sistem IBG ini boleh digunakan juga untuk membuat pinjaman mahupun pembayaran balik pinjaman. Tak payah la lagi kita susah-susah nak "Q" panjang-panjang atau buang masa untuk ke bank dan sebagainya. Semuanya dihujung jari je...

Untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan IBG ini bolehlah berurusan terus dengan pihak bank yang berdekatan..Hakak nak citer lebih-lebih pun bukan pandai sangat...hu3




Tq to Bank Negara ^_^






 Semasa seisi taklimat:













Seisi Interframe katanye:

Bersama 'Speaker-speaker" wakil daripada bank masing-masing

Antara kami yang hadir






4 comments:

  1. haa.. ni yg bagus ni.. paling malas nak beratur kat bank :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi3..btul...& masa yang hade tu bole spend tuk buat bende lain yang lebih berfaedah ;)

      Delete
  2. blogwalking ja dari FB..nice blog..1 klik dari saya!

    ReplyDelete