Sunday, 16 February 2014

Say no to carbo




Assalamualaikum..yuhooo! ritukan hakak ade bitau pasal nak diet care sehat tukan...nah, kali ni hakak nak sharekan diet pekah itu..semua keterangan boleh baca disini ;_ hi3 (malas nak cite panjang)


Dah baca?..Takde amik ubat-ubatan, kan? malah disuruh nya lagi makan, lagi-lagi yang hat lebih protein dan sudah tentulah sayur-sayuran ..pahtu yang paling penting air putih/air masak/ air jarang perlu diminum lebih daripada biasa (bior sampai terkencing-kencing).. apa saja sumber karbohidrat dan gula perlu dijauhi.. tu je.. whatever it is...sumber kekacang termasuk la sayur yang berkacang juga tak perlu ambil dalam masa induction ni, sebab kacang adalah sumber lemak juga... so, tempe dan tauhu yang sedap tu pon tak boleh...dan paling sadis, buah-buahan pung dok boleh!!! sebab buah-buahan sumber gula yang agak tinggi juger..

                                     Senang ke susah?....

Susah lah tuw...sebab tak bole makan nasik , kenn..ha3..biasalah perut melayu memang sangat payah...tapi kalau tak dicuba taklah menjadik...dan lagi satu kalau nak terus je buat memang agak susah... tu lah maksud istilah 'susah' kat sini... Tapi.... sebenarnya kalau kita paham dengan kondinasi badan sendiri, perlu pelan-pelan kayuh..kalau nak start tu, contohla ea..memula...kurangkan 'dos' nasik tu daripada tak amik langsung..lelama...ketahanan badan dah ok...akan rasa nyampah ngan nasik tu sendiri (peh, kesian nasik). Maka nasik dah tak perlu lagi dalam kamus diet ni hi3..begitu juga dengan ape saje jenis roti dan mee (hadus...ni lagi lah payah, kan) . Pendek kata, SAY NO TO  nasik, mee, pasta dan roti.... makang lauk sahaja...huhuhu. Perlu diingat juga untuk memberi kekenyangan yang optimum dan bior perut tak rasa lapar lepas tu...amiklah...makanan yang dibolehkan tadi secara 'besar-besaran'..dan air putih sebanyak yang mungkin (sekurangnnye 4liter sehari~untuk menyikirkan lebihan toksin). That's why ngape disarankan minum air banyak...sebab yang kita makan tu adalah sumber protein yang banyak...takut suspect gout pulek karang....haaa tak tau..(aiyok, susah gak nim~ lebih susah kalau yang tak bape rajin nak minum air tu..Air putih lah penawar segala racun dek, oit).... 

Amacam? ade bran? hi3..okeh kita tengok lak peringkat-peringkat die. ce bace kat sini:_


Dalam fasa-fasa yang diterangkan tu proses induction dia bagi 2 weeks kan?. Tapi bagi hakak, sukati kitalah nak amik masa berapa lama..sebab setiap badan memasing lain-lain..ada yang diet giler-giler tapi kilo tak turun pun...kalu turun pun sikit je...ade yang kalau buat diet ni sekejab je turun...metabolisme tinggi le tu ...kalau ada yang cheat-cheat tu lagi le payah nak langkah ke fasa seterusnya..so, tepuk dada tanya selera..:)

Takat ni hakak masih di peringkat induction ...bile tercheating sikit~errr..bukan la sikit banyak la jugop..(well, i pun manusia biasa, ngeh3), maka patah balik buat diet ni...tak taulah sampai bila nak ulang :P...usaha tangga kejayaan , kan? hi3

Cume ade gak lah sikit yang hakak dapat rasa setelah hampir 2 minggu berinduction ni...antaranya, perut rasa flat sket (tak tau lah terlebih perasan ke hakak ni :P) dan turun lar, se***tut** ( rahsia) kilo tu sket daripada berat asal...hi3..(sebab, dari mula hakak buat sampai la ni..memang tak amik nasik langsung. Tapi...lelain tu ade cheating ler sket....hu3

Senang cite..nak buat diet camni, atas kehendak daripada diri sendiri bersama semangat, disiplin dan juga iman yang jitu...al maklom...kalau pegi kenduri kendara/ besday party /event-event yang ade jamuan yang sedap-sdap tu...haaa kenalah tahan...(aduih).. Minta tolong readers sume doakanlah yang baik-baik untuk hakak supaya apa yang hakak wat ni berterusan , takdelah "hangat-hangat tahi ayam", ea..^_^

ok, lah lenguh dah jari jemari ni menaip...sampai masa nanti kita jumpa lagi ea...ta ta...



kredit to :

http://bicikut.blogspot.com  dan   https://www.facebook.com/groups/atkinsmalaysia/
yang telah banyak membantu :)

No comments:

Post a Comment