Thursday, 4 September 2014

sambal belacan emak!

 Assalamulaikum WBT, semua...


Ntah berapa kurun rasanya hakak tak menghapdate blog ni...'ramai' cerita-ceriti yang sejuk beku tersimpan dalam 'peti ais' hati ni...sampai dah payau , takde rasa , malah basi mungkin....

Tetibe, dengan perasaan suam kuku arini, terdetik pulak tamau biarkan sawang diblog ni semakin bersarang..kesian...dah macam nak terkubur ja..padehal empunya tuannye masih bernyawa..hihihi. 

Lalu satu keping idea berlegar-legar dalam kepala ni sesuai sangat dengan mood rindu-rinduan hakak  kepada emak yang jauh dimata. Ya... emak selalu aja datang dalam angan-angan, tidur & ingatan...sampai rasa 'air tangan'nya asik di dambakan. Dek kerana teringin dan teringat...hakak dengan tak berlengah lagi laksanakan saja untuk memenuhi rasa anak tekak ini. Tak lain tak bukan menu masakan la , pe lagi...yakni " sambal belacan emak"..

Lhaaa..sambal belacan je, kut??..haish, sambal belacan respi air tangan dia tu yg mahai..biarpun ade sambal belacan yang paling sedap kat donia ni...alih-alih kalau tekak tu kata nak yang cam mak punye...maka emak punyalah..tada lain.. So, meh share sket respi dia...( yang dikatakan dambaan ati sangat tu)...

Sambal belacan emak:

1) Biasalah bahan utama mestilah belacan, cili api secukup nye, cili besar merah & hijau . Tu ja...tayah lelain..nti lari respi ni..


2) Cara mak selalu buat: dia amik daun pisang , kekadang guna daun mempelam yang hat muda tu, tapi semalam hakak bantai daun kunyit ja...sbb dah tu ja depan mata ...pendek kata daun apa pun bole asal relevan dibuat alas@bungkus.


3) basuh bersih cili-cili tadi, letakkan di dalam daun bersama belacan ..ikut suka nak sampul ke nak bungkus ke camne..pastu letakkan diatas nasik yang sedang tanak...tunggu la beberapa menet...atau sampai ade naik bau wangi kat nasik tu...( senang cite bile daun tu dah layu)...


4) bile bahan-bahan tadi dah compom layu, amik lesung batu ( jangan lesung pipit ea, pijau tak masal kan, ahaks). Tumbukkan bahan tadi sehingga sedikit hancur..diulang sedikit hancur..jangan lumat sangat sampai dah takde rupa tekstur cili tu..kasi lumat-lumat manja gitu...bak kate mak, biarlah cili tu tak lumat , boleh tampal suar yg koyak...hihihi..lebey kurang cam gambaq nim..;-



5) lepas puas menumbuk , hidangkan dekat piring, letakklah potongan limau kasturi jika suka...tu je..senang kan..sambal cam ni memang len rasanya..sebab ditanak ...Makan ngan nasik panas-panas bersama 'gereh' aka ikan masin atau sayur lemak atau juga bening..peh...tu je dah cukup!

sekian dulu respi untuk hari ni..
#rindu mak, rindu air tangan dia...hanya mampu ciplak & tak mungkin dapat lagi yg ori..;(
segalanya adalah nostalgik dan tersemat didalam memori



No comments:

Post a Comment