Saturday 13 September 2014

Vaday ubi - menggamit nostalgia







Selamat pagi & Assalamulaikum teman-teman semua ;)

Hari ini termurah hati nak share satu resepi kuih yang boleh juga dikatakan kuih kegemaran hakak pada zaman kecik dulu. Disebabkan bahan utamanye memang dah ada, jadi lepas je bangkit subuh tadi terus buat kuih ni : vaday ubi...( sebab dah siap sagat). ..Pernah makan tak?..lebih kurang saje cara pembuatannya dengan vaday kacang dal tu...beza nya ini adalah ubi yang telah disagat ;) tu je..& dah tentulah rasa ubi kan...hihihii. 

Sedang menaip ini pun, sambil mulut tak sudah-sudah mengunyah kuih ni..( hahaha memang sedap, lagi-lagi tengah garing)...baru rasa feel ubi tu meresap , kan? :p..terus teringat kat emak hakak, dia lah yang ajar buat kuih ni dulu.. Ok lah...meh kita citer pasai resepinya...:-

Bahan-bahan:

1) Ubi kayu yang telah disagat
2) Bawang besar yang siap dipotong halus
3) cili besar merah & hijau yang siap dipotong halus
4) bawang puting yang di mayang halus ( kalau suka)
5) Jintan halus & jintan kasar
6) Daun Kari
7) Garam secukup rasa

Cara buat:
1) Ubi yang telah siap disagat..( jangan lupa tapis airnya nanti tak jadi pulak-sebab kang  berderai-derai) di campurkan dengan bahan-bahan (2-7) tadi..gaulkan aja...Jintan halus & kasar tu just taburkan sikit-sikit ja...tayah banyak-banyak..cukup untuk kasi naik bau & wangi je..

2) Selepas itu gentel adunan tadi dan buat bentuk sedikit leper-leper bulat macam buat vaday kacang dal tu

3) panaskan minyak, dan goreng sehingga garing...lagi garing lagi sedap kut...( tapi jangan sampai rentung pulak, pahit pulak nanti ;P)

4) kemudian angkat dan boleh la dihidang..;)



Boleh dimakan sebagai sarapan pagi atau minum petang...Cubalah...mesti jatuh cinta punye...

Jumpa lagi ya kemudian...hakak nak menikmati  vaday ubi ni dulu, nyum-nyum....





2 comments: