Tuesday 23 June 2015

mudahnya kutip pahala di bulan ramadhan....


Sekejab je dah 6 hari ramadhan. Tup-tup besok dah seminggu!...pahtu, 2 minggu...pahtu tau-tau dah nak raya dah..hahaha pantas kan masa sampai tak terkejar kita... 

Modal entry kali ini bukanlah untuk cerita pasal berapa hari dah kita puasa. Tapi, tetiba pulak rasa nak share pasal mudahnya nak kumpul pahala di bulan al-mubarak ni, lagi-lagi kita orang perempuan ni. Usah bersedih atau rasa ruginya bila keterbatasan kita sebagai perempuan  tak macam lelaki , boleh puasa penuh kan. Tak semestinya berpuasa penuh, pahala kita juga comfirm dapat penuh...hihhi.. Ok, mana yang diberi peluang untuk dapat berpuasa, kipidap bebeh... bukan senang nak dapat. 

Di bulan mulia ni memang Allah akan bukak pintu pahala itu seluas-luasnya , no limited. Yang ruginya bila kita tak ambil peluang itu, sayangkan? Terlalu banyak pahala yang kita boleh kutip yang mungkin tak akan ada pada bulan-bulan lain. Macam mana? nak jugak?...boleh, Insyaa Allah.. Dia kan Maha Besar, Pemurah lagi Pemberi... Kita buat, kita dapat...;)

Saya, bukanlah confirm ahli syurga, malah bukan berlagak nak jadi ustazah, jauh sekali nak dicop ahli ulamak dan sebagainya. Cukuplah nak share perkara-perkara baik kepada orang lain dan hanya berusaha nntuk menggrab peluang yang terbentang luas dan mengutip sebanyak mana pahala yang diidamkan itu. Selebihnya, biar Dia yang berkuasa menentukanNya..

Memang sebagai wanita, keterbatasan kita untuk pergi berterawih tidak seperti kaum adam. Tapi bila dipikirin, solat terawih adalah hanya sunat, bukanlah wajib. Jika rajin boleh buat sendiri  dekat rumah. Tapi, sampai ke hari ini saya masih lagi tak berkesempatan nak buat , baik berjemaah di masjid apetah lagi dekat rumah... Huhuhu semuanya disebabkan kepadatan jadual saya yang bekerja, ada anak kecil & sibuk untuk persiapan berbuka untuk keluarga. Memang tak sempat, usai waktu berbuka badan dah penat giler dan mata mengantuk!... Kalau pergi masjid pun tapi hati kat rumah, terkenangkan anak, solat pun jadi tak kusyuk, takde makna kan. Ala, sedangkan yang free tu belum tentu buat, kan.. :P Namun apa yang penting Solat 5 waktu yang wajib itu haruslah dijaga , lagi-lagi di bulan ramadhan ini.... tul, kan?

Menunaikan Solat Fardhu  disamping berpuasa tu pun dah confirm berpahala. Nak memantapkannya lagi cubalah buka Al-quran dan baca kalam-kalamNya. Dapat 2-3 mukasurat setiap kali solat pun jadilah, janji baca. Tu pun sudah pahala. Setiap waktu naiknya matahari , rajin-rajinlah amalkan Solat Sunat Dhuha...memang ini pun sunat dan agak berat juga bagi yang belum pernah buat..tapi kalau dah mula, pasti nak buat hari-hari..cubalah....besar fadhilatnya, lagi-lagi bulan puasa ni.. apa dia? boleh tanya dekat encik Google... cari kelebihan solat dhuha(nak citer kat sini, panjang)..mesti tak menyesal punya!

Tambahkan lagi point pahala kita, sekali sekala keluarkan duit saku sendiri untuk berbelanja lauk-pauk bagi juadah berbuka/ bersahur nanti... Nak lebih berbaloi lagi, cuba curi masa untuk memasak  dengan air tangan kita sendiri. Peh, itu lagi berpahala! Lagi ramai orang yang makan, lagi banyak pahala kita akan dapat. Esoknya, nak bersahur pun begitu, Sediakan juadah bersahur dan kejutkan seisi keluarga untuk bangun sahur ..So, up lagi point kita, ingatkan anak-anak tentang niat puasa lepas bersahur (selalu dorang mana ingat,kan.. tau nak tido balik je). Situasi ni kita terus buat juga even kita sendiri cuti puasa.. tak apa, pahala Allah nak bagi itu no limitednye..tak kira kita puasa atau tak.. happy tak??

Selain tu, kita duk diam-diam jaga hawa nafsu ,mata, mulut, telinga ..semualah anggota dan organ-organ badan kita( kuang3x):P ... tahan marah bila nak marah, tahan rasa nak mengumpat (uih, ni payah sket, saya akui..well saya pun manusia) hihihi... cara nya bukak U tube.. pasang lagu-lagu nasyid ke , selawat nabi ke, zikir ke...( hahaha bole ke sepanjang puasa camni?) Tapi , tulah dari mana datangnya pahala... Boleh juga dipraktis bila time cuti puasa..yelah kan, nak puasa & solat tak boleh... Namun begitu saya sendiri pun tak buat sangat, kadang-kadang je, ngeh3 ... 

Semudah Alif Bha Tha, kan untuk mengutip pahala di bulan puasa ini. Banyak lagi amalan-amalan lain yang tak terhitung banyaknya pahala yang kita boleh dapat dan tanpa kita sedar. Cuma kita buat, InsyaaAllah kita akan dapat..betapa sayangnya Allah dekat kita.. So, carilah ...ia ada dimana-mana :)

P/s: sebarkanlah entry ini dengan kenalan lain.. eh, share-share, pun boleh dapat pahala tau. Ilham untuk entry ni pun Allah yang bagi ^_^



Sebelum berundur, meh saya banje satu lagu....



1 comment:

  1. Are you up for remedies and easy to execute ways to create Binance account hassle-free? The sign up process is easy but sometimes take unlimited errors which disturb users. Well, you don’t have to worry at all under our assistance as the team is always ready to provide the best guidance. Connect with the team via calling on Binance customer service number which is always functional and provides you the right platform where all Binance Customer Service Number
    queries related to Binance will be treated with assistance and eliminated from the roots in no time. Reach them to nullify all your troubles quickly.

    ReplyDelete